سارس کروناویروس جدید SARS-COV-2

همه چیز درخصوص کرونا ویروس جدید و بیماری کوید19

سارس کروناویروس جدید SARS-COV-2

همه چیز درخصوص کرونا ویروس جدید و بیماری کوید19

کروناویروس؛ پازلی با هزاران قطعه گمشده

میکروبشناس 93 | چهارشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۳۳ ق.ظ

 نشریه پزشکی بریتانیا ( BMJ ) به روزرسانی شد: کروناویروس؛ پازلی با هزاران قطعه گمشده!!!!

✔️ در این عفونت، بررسی پاتوژنز بیماری، کینتیک ویروسی و مکان تکثیر ویروس ضروری است؛ این موارد نه تنها برای کنترل عفونت بسیار مهم است بلکه طراحی مداخلات ضد ویروسی را امکان پذیر می کند. 

✔️ کرونا ویروس جدید ( SARS-CoV-2 ) در بزاق، نمونه نازوفارنکس و نمونه های دستگاه تنفسی تحتانی جدا شده است. RNA ویروسی در پلاسمای 15٪ از بیماران به شدت مبتلا مشاهده شده است. مدت زمان و میزان shedding ویروس هنوز تعیین نشده است. فقدان بیوپسی ریه یا نمونه های پس از مرگ منجر به درک ناقص بیماری زایی این عفونت می شود.

🔵 درمان:

✔️ اکثر بیماران شرح داده شده در سری موارد Xu و همکارانش، تحت "درمان های غیر قطعی یا غیر تایید شده" قرار گرفته بودند.

✔️ طیف وسیعی از داروهای مختلف و مولکول ها در حال ارزیابی هستند. رمدسویر ( Remedesevir )، یک آنالوگ نوکلئوتیدی فعال در برابر covid-19 در شرایط برون تنی است و نشان داده شده است که در کارآزمایی های ابولا، بی خطر وایمن است. آنتی پروتئازهای HIV با یا بدون اینترفرون استنشاقی، در حال حاضر در برابر کروناویرس سندرم تنفسی خاورمیانه ( MERS-CoV ) مورد آزمایش قرار گرفته اند.

✔️ بطور شگفت آور، داروهای ضد آنفلوانزای umifenovir و oseltamivir علی رغم فقدان استدلال و منطق بیولوژیکی، نیز تحت بررسی هستند. 

✔️ آنتی بادی های مونوکلونال به عنوان پروفیلاکسی غیرفعال یا ایمونوتراپی درمانی، گزینه ای جذاب هستند؛ اگرچه آنتی بادی های مورد استفاده در درمان ویروس سنسیشیال تنفسی ( RSV ) یا آنفولانزا تاکنون موفق نبوده اند‌.

✔️ بنظر می رسد استروئیدها و متیل پردنیزولون به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند اما این داروها شدینگ ویروسی* ( virus shedding ) را در بیماران مبتلا به MERS-CoV طولانی تر می کنند. سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) توصیه می کند که از این داروها در کروناویروس جدید استفاده نکنید مگر برای بیماران مبتلا به سندرم حاد دیسترس تنفسی.

*شدینگ‌ ویروسی: دفع و آزادسازی ذرات ویروسی از بدن میزبان آلوده به دنبال  تکثیر موفق در طی عفونت سلول میزبان می باشد. 

✔️ سایر مداخلات تحت ارزیابی شامل هیدروکسی کلروکین، ویتامین C و طب چینی می باشند. با هر درمان ضد ویروسی، تجویز به موقع قبل از بروز عوارض بسیار مهم است.

✔️ کارآزمایی های تصادفی شده شاهددار با امیدوارترین درمان در اولویت  قرار دارند و امیدواریم که راه رسیدن به یک درمان مؤثر و واکسن، خیلی به طول نینجامد اما علیرغم فوریت های ناشی از ظهور یک بیماری جدید، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و محققان باید رویکرد مبتنی بر شواهد محکم را که براساس قوانین اخلاقی صحیح استوار نگه دارند. "اول، هیچ آسیبی نزنید" ( first, do no harm  ) باید هنوز هم اصل راهنمایی باشد.

✅ Vetter P, et al. Covid-19: a puzzle with many missing pieces. The BMJ February 19, 2020.

دکتر مهدی شاهمیرانی

  • میکروبشناس 93

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی